Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Działanie steru
Działanie steru - Siła naporu mas wody
Na wychyloną płetwę sterową jachtu płynącego do przodu działa siła naporu mas wody P. Siła ta jest skierowana prostopadle do powierzchni płetwy sterowej, można ją rozłożyć na dwie składowe:
- siłę skręcającą Fo
- siłę hamującą Fh (dodatkowy opór)
Siła hamująca jest skierowana przeciwnie do kierunku ruchu.
Siła skręcająca skierowana jest prostopadle do osi symetrii jachtu.
Wychylenie płetwy sterowej wywołuje skręt jachtu. Optymalnym kątem wychylenia płetwy sterowej, przy którym osiąga się maksymalną wartość skrętu bez nadmiernego hamowania jest kąt 30o – 40o. Gdy musimy skręcić szybko i dodatkowo zależy nam na wytraceniu prędkości wykładamy ster na burtę (maksymalnie odchylamy ster).
Uwaga! Ster nie działa jeśli jacht nie porusza się. Dlatego mówi się o minimalnej prędkości manewrowej, która zapewnia sterowność jachtu.