PL EN DE

Błękitny PiotruśMateriały szkoleniowe> Elementy ożeglowania

Elementy ożeglowania

Obecnie najczęściej spotyka się żagle trójkątne – dlatego warto znać budowę takiego żagla. Żagiel trójkątny ma trzy rogi (jak to trójkąt): górny – fałowy (do niego przymocowany jest fał); halsowy, który wziął swoją nazwę od tego, że przedni dolny róg jest przymocowany właśnie halsem do pięty bomu; szotowy – podobnie, wziął swoją nazwę ponieważ do niego przymocowany jest szot. Żagiel trójkątny ma również trzy boki, które na żaglu nazywają się likami (lik przedni, dolny i wolny).

Płaty materiału, z których uszyte są żagle nazywają się brytami. Kieszenie, w które wkłada się listwy usztywniające żagiel nazywane są kieszeniami na listwy. Otwory w żaglu, najczęściej wzmocnione metalowymi pierścieniami, to remizki. Natomiast wzmocniony pas materiału z remizkami nazywa się refbantą. Jeśli przez te remizki przechodzą sznurki, to nazywamy je refsejzingami. Refbanta z refsejzingami służy do refowania (czyli zmniejszania powierzchni żagla). Natomiast ostatnia remizka w refbancie nazywana jest uchem refowym.

W budowie żagla czworokątnego (gaflowego) mamy dodatkowy róg (pikowy) oraz lik (górny). Natomiast róg do którego przymocowany jest fał, nazywany jest rogiem gaflowym.Budowa żagla gaflowego i trójkątnego:

Rysunek 12. Budowa żagla gaflowego i trójkątnego:

1. Róg pikowy - wzmocniona część żagla w której znajduje się ucho do mocowania pikfału;

2. Lik wolny - luźna krawędź żagla;

3. Lik górny - górna krawędź żagla, przymocowana do gafla;

4. Sposób łączenia brytów - w żeglarskim słowniku nazywany bantą;

5. Róg fałowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania fału (rodzaj ruchomej liny, służącej do wciągania żagla na maszt);

6. Bryt - pojedynczy płat żagla;

7. Kieszeń na listwę - żagle wzmacnia się listwami, aby przedłużyć ich żywotność oraz polepszyć jego właściwości aerodynamiczne;

8. Lik przedni - krawędź żagla, znajdująca się przy maszcie;

9. Remizka - metalowe oczko, stosowane w celu wzmocnienia otworu w żaglu;

10. Refbanta - wzmocniony pas żagla, umożliwiający refowanie żagla

11. Ucho refowe - ucho, służące do refowania żagla;

12. Refsejzing (reflinka) - linka, służąca do wiązania zarefowanego żagla;

13.  Róg halsowy - wzmocniona część żagla, którą wykorzystuje się do trymowania żagla;

14. Lik dolny - dolna krawędź żagla, znajdująca się przy bomie;

15. Róg szotowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania szotów (rodzaj ruchomej liny, służącej do trymowania żagli);

16. Róg fałowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania fału (rodzaj ruchomej liny, służącej do wciągania żagla na maszt)

 

Żagle muszą być również w jakiś sposób mocowane do drzewc i sztagów. Poniżej przedstawione są sposoby mocowania żagli do drzewc:

sposoby mocowania żagli do drzewc

Sposoby mocowania żagla przedniego do sztagu:

Sposoby mocowania żagla przedniego do sztagu

Rodzaje ożaglowania, czyli różne kształty żagli i ich sposoby mocowania do omasztowania:

kształty żagli i ich sposoby mocowania do omasztowania

Typy osprzętu żaglowego, czyli jak nazwać jednostkę jeśli ma jeden maszt i jeden żagiel, a jak kiedy tych masztów i żagli jest więcej:

Typy osprzętu żaglowego

Oprócz podstawowych żagli, na niektórych jednostkach można mieć do dyspozycji żagle pomocnicze, np. większe od foka: genua – używana na kursach ostrych, spinaker (czaszowy żagiel symetryczny) i genaker (niesymetryczny), używane w żegludze z wiatrem; oraz żagle sztormowe: fok i grot(trajsel)

żagle pomocnicze

"To profesjonalna firma. Cokolwiek zorganizują, robią to na 100%. Dobrze się z nimi pływa i pracuje, kto raz trafi na BP, ten nie chce już żeglować z nikim innym.
Sprzęt jest zadbany, a kadra starannie dobrana, każdy kto do niej trafi jest z tego dumny. Lubię to!"

~ Emilia Krystowczyk ~

"Spędziłem cudowny weekend pod żaglami.Tak mi się fartnęło że trafiłem na mega pogodę. Do tego pływałem najfajniejszą łódeczką jaką miałem okazję kiedykolwiek "KIEROWAĆ". Nie wiem jak to możliwe ale to, co słyszałem na kursie na patent o środku ożaglowania wypadającym w środku oporu bocznego było teorią, TERAZ poznałem ideał: Raptor 26 - jak dla mnie KWINTESENCJA mazurowania :)"

~ Marcin Staszak ~

"Też polecam. Znamy się od podstawówki. Współpracowaliśmy parę ładnych lat - także z czystym sercem gorąco polecam, bo ta firma trzyma jakość, a ich kursy na żeglarza to prawdziwe kursy - tam zdobędziesz umiejętności i doświadczenie a nie tylko papierek ;)"

~ Aleksandra Kułdo ~

"No więc było tak: ostatni tydzień spędziłem z Małżonką na pokładzie s/y "Bonawentura" na Wyspach Kanaryjskich. Panie, Panowie - to było coś! Absolutnie fantastyczny czas! Z tego miejsca pragnę bardzo gorąco podziękować wszystkim, z którymi tam byliśmy za rewelacyjną atmosferę. (...) No i podziękowanie dla "Bonawentury" - to jest jacht, który ma w sobie jakiś Conradowsko-Londonowski czar i urok. Ludzi kochających żagle gorąco zachęcam do zawitania na jego pokładzie, uwierzcie mi: warto!"

~ Aleksander Kyc ~

"Kapitan elegancko radził sobie w trudnych warunkach pogodowych. W każdej sytuacji zachowuje opanowanie. Jest ciepłą osobą. Potrafi kreatywnie zagospodarować czas - pokazała nam ciekawe miejsca. Nabyliśmy wiele nowych umiejętności i podszkololiśmy się w sztuce żeglowania morskiego. Swoją grą na gitarze zapewniła super atmosferę na jachcie. Według nas Emilia jest bardzo dobrym Kapitanem z dużą wiedzą i odpowiedznim podejściem do załogi."

~ Aleksander, Anita, Paulina, Marcin, Michał, Nina, Julka, Zuza ~

Nasi partnerzy

Katalog 2016

Katalog 2016

Szkoła Żeglarstwa
dla dorosłych
i studentów

Pobierz  

Newsletter

S/Y Bonawentura Sp. z o.o. operator marki P.M.B.Ż
"Błękitny Piotruś"

Siedziba i biuro sprzedaży

ul. Uphagena 8
80-237 Gdańsk

Godziny otwarcia

9:00 - 17:00 (pon. - pt.)

Kontakt

  biuro@blekitnypiotrus.pl

Rezerwacja telefonicznie

  +48 58 3454543