Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Elementy ożeglowania
Elementy ożeglowania
Obecnie najczęściej spotyka się żagle trójkątne – dlatego warto znać budowę takiego żagla. Żagiel trójkątny ma trzy rogi (jak to trójkąt): górny – fałowy (do niego przymocowany jest fał); halsowy, który wziął swoją nazwę od tego, że przedni dolny róg jest przymocowany właśnie halsem do pięty bomu; szotowy – podobnie, wziął swoją nazwę ponieważ do niego przymocowany jest szot. Żagiel trójkątny ma również trzy boki, które na żaglu nazywają się likami (lik przedni, dolny i wolny).
Płaty materiału, z których uszyte są żagle nazywają się brytami. Kieszenie, w które wkłada się listwy usztywniające żagiel nazywane są kieszeniami na listwy. Otwory w żaglu, najczęściej wzmocnione metalowymi pierścieniami, to remizki. Natomiast wzmocniony pas materiału z remizkami nazywa się refbantą. Jeśli przez te remizki przechodzą sznurki, to nazywamy je refsejzingami. Refbanta z refsejzingami służy do refowania (czyli zmniejszania powierzchni żagla). Natomiast ostatnia remizka w refbancie nazywana jest uchem refowym.
W budowie żagla czworokątnego (gaflowego) mamy dodatkowy róg (pikowy) oraz lik (górny). Natomiast róg do którego przymocowany jest fał, nazywany jest rogiem gaflowym.
Rysunek 12. Budowa żagla gaflowego i trójkątnego:
1. Róg pikowy - wzmocniona część żagla w której znajduje się ucho do mocowania pikfału;
2. Lik wolny - luźna krawędź żagla;
3. Lik górny - górna krawędź żagla, przymocowana do gafla;
4. Sposób łączenia brytów - w żeglarskim słowniku nazywany bantą;
5. Róg fałowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania fału (rodzaj ruchomej liny, służącej do wciągania żagla na maszt);
6. Bryt - pojedynczy płat żagla;
7. Kieszeń na listwę - żagle wzmacnia się listwami, aby przedłużyć ich żywotność oraz polepszyć jego właściwości aerodynamiczne;
8. Lik przedni - krawędź żagla, znajdująca się przy maszcie;
9. Remizka - metalowe oczko, stosowane w celu wzmocnienia otworu w żaglu;
10. Refbanta - wzmocniony pas żagla, umożliwiający refowanie żagla
11. Ucho refowe - ucho, służące do refowania żagla;
12. Refsejzing (reflinka) - linka, służąca do wiązania zarefowanego żagla;
13. Róg halsowy - wzmocniona część żagla, którą wykorzystuje się do trymowania żagla;
14. Lik dolny - dolna krawędź żagla, znajdująca się przy bomie;
15. Róg szotowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania szotów (rodzaj ruchomej liny, służącej do trymowania żagli);
16. Róg fałowy - wzmocniona część żagla, w której znajduje się ucho do mocowania fału (rodzaj ruchomej liny, służącej do wciągania żagla na maszt)
Żagle muszą być również w jakiś sposób mocowane do drzewc i sztagów. Poniżej przedstawione są sposoby mocowania żagli do drzewc:
Sposoby mocowania żagla przedniego do sztagu:
Rodzaje ożaglowania, czyli różne kształty żagli i ich sposoby mocowania do omasztowania:
Typy osprzętu żaglowego, czyli jak nazwać jednostkę jeśli ma jeden maszt i jeden żagiel, a jak kiedy tych masztów i żagli jest więcej:
Oprócz podstawowych żagli, na niektórych jednostkach można mieć do dyspozycji żagle pomocnicze, np. większe od foka: genua – używana na kursach ostrych, spinaker (czaszowy żagiel symetryczny) i genaker (niesymetryczny), używane w żegludze z wiatrem; oraz żagle sztormowe: fok i grot(trajsel)