Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Jak prawidłowo uruchomić silnik zaburtowy?
Jak prawidłowo uruchomić silnik zaburtowy?
Poniższa instrukcja dotyczy małych silników zaburtowych z wbudowanym zbiornikiem paliwa (najczęściej spotykane na śródlądziu).
1. Odkręć odpowietrznik w zbiorniku paliwa (najczęściej plastikowa śruba-korek znajdująca się na korku od wlewu paliwa).
2. Odkręć kranik dopływu paliwa (najczęściej z boku obudowy silnika) warto też się upewnić jaki mamy stan paliwa w zbiorniku.
3. Włącz ssanie (najczęściej z przodu obudowy silnika) dotyczy to sytuacji gdy silnik jest zimny np. po nocy albo gdy nie był używany w ostatnim czasie.
4. Zanurz stopę silnika w wodzie (opuść silnik na pantografie) - pod żadnym pozorem nie wolno uruchamiać silnika 'na sucho'.
5. Upewnij się, że zrywka (przerywacz zapłonu) jest prawidłowo założona.
6. Sprawdź czy przełącznik biegów jest w pozycji 'na luzie'.
7. Ustaw manetkę w pozycji rozruchowej (najczęściej jest oznaczona).
8. Obejrzyj się za siebie i pociągnij energicznie szarpanką (linkę rozrusznika) nie więcej niż dwa-trzy razy (bez gazu).
9. Wyłącz ssanie.
10. Ustaw manetkę 'na małym gazie' i uruchom silnik energicznym pociągnięciem szarpanki. Jeżeli silnik jest sprawny (i nie jest jakimś wynalazkiem z minionej epoki) - nie ma możliwości, aby nie zapalił. Jeżeli silnik nie zapalił lub zapalił i zgasł - zanim urwiesz 'szarpankę' sprawdź jeszcze raz, czy wszystkie powyższe kroki wykonałeś poprawnie. Wielokrotne pociąganie 'szarpanką' w szczególności 'na ssaniu' - najczęściej kończy się zalaniem świecy i silnik nie zapali.
11. Po uruchomieniu: sprawdź wylot wody chłodzącej (czy silnik „sika” wodą – jeśli tak, to wszystko jest w porządku. Jeśli nie – wyłącz silnik!).
Przy silnikach ze zbiornikiem zewnętrznym postępujemy analogicznie, z tym, że po odkręceniu odpowietrzenia na zbiorniku z paliwem warto podpompować paliwo za pomocą „gruszki” znajdującej się na wężyku łączącym zbiornik i silnik. Kiedy „gruszka” wypełni się paliwem i będzie twarda mamy pewność, że paliwo znajduje się w całej długości wężyka.
3.3.1 Postępowanie z silnikiem zamoczonym
W sytuacji gdyby silnik uległ całkowitemu zamoczeniu np. przy zakładaniu lub zdejmowaniu wpadł nam do wody (co lepiej odpukać) należy postąpić stosownie do posiadanego rodzaju silnika. Jeżeli mamy silnik dwusuwowy należy go niezwłocznie odpalić. Natomiast silnik czterosuwowy po wydobyciu należy pozostawić do wyschnięcia, nie odpalamy go zaraz po wyjęciu z wody.
3.3.2 Eksploatacja i przeglądy
Silnik to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia jachtu. Od jego prawidłowej eksploatacji i konserwacji zależy bezpieczeństwo załogi i nasze. Kupując nowy silnik, należy dokładnie zapoznać się z instrukcją użytkowania, ze składem mieszanki paliwowej, procedurą pierwszego uruchomienia oraz sposobem docierania, a także z zaleceniami producenta dotyczącymi materiałów i środków eksploatacyjnych. Ważne jest przestrzeganie terminów przeglądów gwarancyjnych. Dokonujemy ich w autoryzowanych punktach serwisowych. Po zakończeniu okresu gwarancyjnego możemy dokonywać przeglądu i okresowej konserwacji we własnym zakresie.