Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Olinowanie
Olinowanie jachtu
Aby cały ten osprzęt spełniał swoje funkcje musi być do jachtu przymocowany. Za to odpowiedzialne jest – w głównej mierze – olinowanie. Do olinowania zaliczamy wszelkie elementy przenoszące obciążenia rozciągające, czyli liny stalowe i włókienne oraz pręty i profile aluminiowe i stalowe.
Rysunek 10. Olinowanie stałe.
Olinowanie dzielimy na:
Stałe
część olinowania zapewniająca sztywność i wytrzymałość masztów, tworząca wspólnie z nimi konstrukcję
- wanty (podtrzymują i usztywniają maszt w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny symetrii kadłuba)
- sztagi (utrymują maszt w płaszczyźnie symetrii kadłuba; stawia się na nich żagle)
- achtersztagi (usztywniają maszt od strony rufy)
- baksztagiusztywniają maszt pod kątem do płaszczyzny symetrii kadłuba
Ruchome
część olinowania służąca do podnoszenia i opuszczania elementów osprzętu oraz manewrowania żaglami, a także do regulacji ich kształtu
- fały, kontrafały (służą do podnoszenia/opuszczania żagli, ruchomych części omasztowania i wyposażenia kadłuba)
- szoty (do manewrowania żaglami, ustawiania ich do wiatru)
- szkentle (do przymocowania rogu szotowego żagla do bomu)
- topenanty (do podtrzymywania i podnoszenia bomów)
Rysunek 11. Olinowanie ruchome. [Źródło „Żeglarz i sternik jachtowy”, Kolaszewski, Świdwiński]
Olinowanie, omasztowanie jak również żagle składają się na tzw. takielunek, czyli wszystkie elementy wyposażenia jachtu, które umożliwiają wykorzystanie energii wiatru do napędu.