PL EN DE

Błękitny PiotruśMateriały szkoleniowe> Stateczność jachtu

Stateczność jachtu - zapobieganie wywrotkom

Siła aerodynamiczna A i hydrodynamiczna R działają na różnych wysokościach, dlatego powstaje moment obrotowy przechylający jacht. By moment prostujący miał wartość dodatnią, nie jest potrzebne, aby jak podaje wiele podręczników, punkt przyłożenia wypadkowej siły ciężkości Fc znajdował się poniżej punktu przyłożenia wypadkowej siły wyporu Fw. Mało tego, nie ma w tej chwili jachtu, który by posiadał taka własność. Zdolność jachtu do powrotu do pozycji pionowej (początkowej) nazywa się statecznością.

stateczność

Najważniejsza z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi jest stateczność poprzeczna.

Stateczność poprzeczną (przeciwdziałanie przechyłom jachtu na burty) może zapewnić:

W rzeczywistości jachty wykorzystują zarówno stateczność kształtu jak i ciężaru, ale lekka łódka mieczowa typu Omega bazuje w większym stopniu na stateczności kształtu a duży jacht morski korzysta w większym stopniu ze stateczności ciężaru.

4.6.1 Stateczność kształtu

Środek ciężkości Sc znajduje się powyżej środka wyporu Sw (jest to punkt ciała, na który działa wypadkowa sił wyporu, znajduje się on w geometrycznym środku zanurzonej części kadłuba). Do punktu środka ciężkości przyłożona jest siła ciężkości Fc, a do punktu środka wyporu, siła wyporu Fw. W pozycji pionowej siła ciężkości i siła wyporu leżą na tej samej prostej ich działanie znosi się. Podczas przechyłu, położenie środka ciężkości (najczęściej) nie zmienia się, natomiast położenie środka wyporu „ucieka” w bok w stronę przechyłu, powoduje to powstanie momentu prostującego sił. W miarę wzrostu tego momentu zdolność powrotu jachtu do pozycji pionowej rośnie. Największy moment prostujący występuje przy kącie przechyłu jachtu równym 30 – 45 stopni, po przekroczeniu tego kąta wartość momentu prostującego maleje i przy kącie krytycznym wynoszącym około 60 – 80 stopni spada do zera. Przy większych kątach przechyłu jacht cechuje tzw. stateczność ujemna, gdyż przyjmuje wartości ujemne, czyli ujemny moment prostujący pomaga wywrócić jacht. Jeżeli jacht mimo balastowania osiąga wartości większe od kąta, przy którym występuje największy moment prostujący należy wyluzować szoty, a tym samym zmniejszyć siłę przechylającą jacht, jeżeli taka sytuacja powtarza się należy zmniejszyć powierzchnię ożaglowania (zarefować bądź zrzucić żagle). W przeciwnym wypadku prowadzi to nieuchronnie do wywrotki jachtu.

stateczność kształtów

4.6.2 Stateczność ciężaru

Występuje na jachtach balastowych. Środek wyporu Sw znajduje się także powyżej środka ciężkości Sc. W miarę wzrostu kąta przechyłu ramię sił ciągle rośnie aż do kąta 70o – 90o (w zależności od typu jachtu). Czyli im mocniej przechyla się jacht balastowy tym większy moment prostujący pojawia się aż do wartości ok. 90o, potem wartość momentu prostującego stopniowo maleje by przy wartości ok. 135o (wartość orientacyjna zależna od typu jachtu) osiągnąć 0.

skuteczność ciężaru

Teoria o niewywracalności jachtów balastowych to tylko teoria. Każdy jacht się przewraca i żaden slogan tego nie zmieni. Dlatego należy uważać jacht za poprawnie skonstruowany, gdy spełni następujące postulaty:

Dwa pierwsze postulaty są ujęte odpowiednimi przepisami nadzoru technicznego, trzeci jest wymogiem dobrej praktyki morskiej dla jachtu przewidzianego do żeglugi po akwenach oceanicznych o dużej fali.

Podstawą oceny stateczności jest wykres momentu (lub ramienia) prostującego w funkcji kąta przechyłu, czyli tzw. krzywa Reeda.

Krzywa ramion prostujących - krzywa Reeda, przykłady (α - kąt przechyłu, h - ramię prostujące)

 

"To profesjonalna firma. Cokolwiek zorganizują, robią to na 100%. Dobrze się z nimi pływa i pracuje, kto raz trafi na BP, ten nie chce już żeglować z nikim innym.
Sprzęt jest zadbany, a kadra starannie dobrana, każdy kto do niej trafi jest z tego dumny. Lubię to!"

~ Emilia Krystowczyk ~

"Spędziłem cudowny weekend pod żaglami.Tak mi się fartnęło że trafiłem na mega pogodę. Do tego pływałem najfajniejszą łódeczką jaką miałem okazję kiedykolwiek "KIEROWAĆ". Nie wiem jak to możliwe ale to, co słyszałem na kursie na patent o środku ożaglowania wypadającym w środku oporu bocznego było teorią, TERAZ poznałem ideał: Raptor 26 - jak dla mnie KWINTESENCJA mazurowania :)"

~ Marcin Staszak ~

"Też polecam. Znamy się od podstawówki. Współpracowaliśmy parę ładnych lat - także z czystym sercem gorąco polecam, bo ta firma trzyma jakość, a ich kursy na żeglarza to prawdziwe kursy - tam zdobędziesz umiejętności i doświadczenie a nie tylko papierek ;)"

~ Aleksandra Kułdo ~

"No więc było tak: ostatni tydzień spędziłem z Małżonką na pokładzie s/y "Bonawentura" na Wyspach Kanaryjskich. Panie, Panowie - to było coś! Absolutnie fantastyczny czas! Z tego miejsca pragnę bardzo gorąco podziękować wszystkim, z którymi tam byliśmy za rewelacyjną atmosferę. (...) No i podziękowanie dla "Bonawentury" - to jest jacht, który ma w sobie jakiś Conradowsko-Londonowski czar i urok. Ludzi kochających żagle gorąco zachęcam do zawitania na jego pokładzie, uwierzcie mi: warto!"

~ Aleksander Kyc ~

"Kapitan elegancko radził sobie w trudnych warunkach pogodowych. W każdej sytuacji zachowuje opanowanie. Jest ciepłą osobą. Potrafi kreatywnie zagospodarować czas - pokazała nam ciekawe miejsca. Nabyliśmy wiele nowych umiejętności i podszkololiśmy się w sztuce żeglowania morskiego. Swoją grą na gitarze zapewniła super atmosferę na jachcie. Według nas Emilia jest bardzo dobrym Kapitanem z dużą wiedzą i odpowiedznim podejściem do załogi."

~ Aleksander, Anita, Paulina, Marcin, Michał, Nina, Julka, Zuza ~

Nasi partnerzy

Katalog 2016

Katalog 2016

Szkoła Żeglarstwa
dla dorosłych
i studentów

Pobierz  

Newsletter

S/Y Bonawentura Sp. z o.o. operator marki P.M.B.Ż
"Błękitny Piotruś"

Siedziba i biuro sprzedaży

ul. Uphagena 8
80-237 Gdańsk

Godziny otwarcia

9:00 - 17:00 (pon. - pt.)

Kontakt

  biuro@blekitnypiotrus.pl

Rezerwacja telefonicznie

  +48 58 3454543