Błękitne Szkoły na Mazurach
Chcesz zintegrować swoją klasę? Odkryć ich mocne strony? Zapraszamy na rejs szkolny rozwijający pasję, miłość do natury oraz poszerzający horyzonty. Doświadczenie żeglarskie nie jest wymagane, wystarczą dobre chęci!
Mazury to najlepsze miejsce na regenerację sił poprzez kontakt z przyrodą. Naszą ofertę przygotowaliśmy z myślą o młodzieży szkolnej i ich wychowawcach. Mamy nadzieję, że pozwoli ona wypocząć w krainie jezior, lasów i niezapomnianych przygód, jaką jest Kraina Wielkich Jezior Mazurskich i wzbogaci ich wiedzę o tym pięknym zakątku kraju.
Oferty rejsów dla grup szkolnych przygotowujemy według Państwa sugestii, poniżej przedstawiamy przykładowe programy Błękitnej Szkoły.
Program 4 dniowy
GIŻYCKO - WĘGORZEWO - GIŻYCKO
Trasa naszej wędrówki prowadzi przez północną część Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Początek swój bierze w Giżycku nad j. Niegocin.
Dzień pierwszy
Po przyjeździe do Giżycka rozpakowujemy swoje rzeczy na jachtach. Opiekunowie zapoznają nas z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi żeglarstwa (bezpieczeństwo i zasady zachowania na jachcie), następnie idziemy na wspólny posiłek. Po obiedzie wyruszamy zwiedzić pierwszą atrakcję - słynną na MazurachTwierdzę Boyen oraz most obrotowy, który znajduje się nad Kanałem Łuczyńskim, w odległości około 200 m od wylotu na j. Niegocin. Wypływamy z portu Dalba, by zaraz wpłynąć na Kanał Giżycki przecinający zachodnią część miasta. Po opuszczeniu kanału trasa biegnie przez łączący się ze sobą zespół jezior określany wspólnym mianem j. Mamry. Płyniemy wzdłuż wysp: Wielka Kiermuza, Duży Ostrów, które zamieszkiwane były niegdyś przez plemiona Galindów. W toku naszej wodnej wędrówki mimowolnie stajemy się obserwatorami obfitości ptactwa wodnego i niepowtarzalnego krajobrazu jezior Kisajno, Łabap, Dobskie. To na nim zobaczymy słynną Wyspę Kormoranów. Pierwszego dnia naszym portem docelowym jest Sztynort, w którym uczestniczyć będziemy w zajęciach marynistycznych.
Dzień drugi
Następnego dnia wyruszamy śladami historii. Celem wyprawy jest barokowy pałac z drugiej poł. XVIII w. - rezydencja Lehndorffów. Następnie wsiadamy na jachty by dopłynąć do kompleksu bunkrów z II wojny światowej w Mamerkach. Kolejną atrakcją wartą obejrzenia będzie Kanał Mazurski. W czasie rejsu uczestniczymy w nauce żeglowania. Końcowy odcinek trasy o długości 2,60 km prowadzi rzeką Węgorapą i Kanałem Węgorzewskim do Węgorzewa, gdzie nocujemy.
Dzień trzeci
Po śniadaniu wychodzimy do Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie. Gdy wrócimy, oporządzamy jachty i wypływamy w drogę powrotną. W trakcie rejsu przeprowadzamy" Mini regaty". Wieczorem dopływamy do Zatoki Zimny Kąt, uczestniczymy w zajęciach marynistycznych, bawimy się wspólnie przy ognisku - śpiewamy szanty i pieczemy kiełbaski.
Dzień czwarty
Po śniadaniu wyruszamy w rejs powrotny do Giżycka. Na miejscu spożywamy ostatni przed drogą posiłek. Następuje wyokrętowanie załóg, pożegnanie i wręczenie nagród oraz pamiątek rejsowych.
Program 7 dniowy
GIŻYCKO - WĘGORZEWO - KIETLICE - GIŻYCKO
Trasa naszej wędrówki prowadzi przez północną część Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Początek swój bierze w Giżycku nad j. Niegocin.
Dzień pierwszy
Przyjazd do Giżycka. Nasz rejs rozpoczyna się od zaokrętowania załóg na jachtach i zapoznania ich z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi żeglarstwa (bezpieczeństwo i zasady zachowania się na jachcie). Następnie wszyscy idziemy na wspólny posiłek. Po obiedzie wyruszamy na spacer po Giżycku - zwiedzamy Twierdzę Boyen oraz most obrotowy na Kanale Łuczyńskim. Po spacerze wypływamy z portu w Giżycku i rozpoczynamy rejs po jeziorze Niegocin, przepływamy przez Kanalik Wilkaski. Pod wieczór cumujemy w porcie po północnej części Giżycka nad jeziorem Kisajno, gdzie uczestniczymy w zajęciach marynistycznych. Na koniec dnia bawimy się przy ognisku - śpiewamy szanty i pieczemy kiełbaski.
Dzień drugi
Rozpoczynamy od śniadania. Po posiłku wypływamy w kierunku Sztynortu i dawnej posiadłości rodziny Lehndorffów. Płyniemy Szlakiem Łabędzim, gdzie będziemy mogli zobaczyć obfitość ptactwa wodnego i niepowtarzalny krajobraz Północnych Mazur. Przepływamy obok wyspy, na której występują kolonie kormoranów. W czasie rejsu będziemy uczestniczyć w nauce żeglowania. Pod wieczór spływamy do portu w Sztynorcie na obiadokolację. Nocujemy na jachtach.
Dzień trzeci
Śniadanie. Wyruszamy na rejs po jeziorze Mamry (to drugie jezioro w Polsce pod względem wielkości). Postój zarządzamy w porcie przy Kanale Mazurskim, który miał łączyć Polskę z Rosją. W trakcie tej wycieczki zwiedzamy Kwaterę Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH) "Mauerwald"-Mamerki k/Węgorzewa położoną 18 km na wschód od kwatery Hitlera "Wilczy Szaniec". Po zwiedzaniu spływamy do portu na obiadokolację. Nocujemy w Węgorzewie.
Dzień czwarty
Śniadanie. Po posiłku wypływamy w kierunku Kietlic. Podczas rejsu uczestniczymy w nauce żeglarstwa. Pod wieczór spływamy na obiadokolację i nocleg w porcie.
Dzień piąty
Po śniadaniu wypływamy na jezioro, na którym organizujemy "Mini regaty". Na zajęcia fakultatywne i marynistyczne spływamy do dzikiego brzegu Zatoki Zimny Kąt. W jej zaciszu przyrządzamy kolację i kładziemy się spać.
Dzień szósty
Śniadanie. Wyruszamy w rejs powrotny do Giżycka. Po przybyciu na miejsce znów się wspólnie bawimy. Czeka na nas ognisko, pieczenie kiełbasek i wspólne szantowanie na zakończenie Błękitnej Szkoły.
Dzień siódmy
Po śniadaniu następuje wyokrętowanie, pożegnanie i wręczenie nagród oraz pamiątek
Terminy: Maj, czerwiec, wrzesień, październik
Informacje dodatkowe:
Uczestnicy będą pod opieką wykwalifikowanej kadry. Uprawnienia: wychowawcy kolonijni, instruktorzy żeglarstwa
- Wyżywienie przygotowywane wspólnie z załogami na jachtach: obiady na początek i koniec rejsu w restauracji
- Każdy z uczestników nie posiadający umiejętności pływania wpław zobowiązany jest do przebywania na jachcie w kamizelce asekuracyjnej
- Zajęcia marynistyczne - zajęcia związane z żeglarstwem i jego tajnikami
Minimalna ilość osób: 10
Zabytki i atrakcje turystyczne
Most obrotowy: został zbudowany w 1889 r w celu zapewnienia dogodnego połączenia miasta z Twierdzą Boyen zbudowaną w latach 1844 - 1857. Ówcześni inżynierowie skonstruowali ponad dwudziestometrowej długości ośmiometrowej szerokości ruchome przęsło o oryginalnym sposobie zwodzenia w bok, a nie do góry jak to się odbywało w tradycyjnych tego rodzaju mostach, dlatego też giżycki most obrotowy jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie.
Twierdza Boyen: pruski zaporowy fort artyleryjski z poł. XIX w. Całość otoczona murem i suchą fosą. Na wałach liczne stanowiska artyleryjskie, obserwacyjne, ceglane i betonowe schrony. Twierdza stanowiła od początku XX w. element "Mazurskiej Pozycji Jeziornej", a od 1935 r. Giżyckiego Rejonu Umocnionego. Odegrała znaczną rolę w powstrzymaniu ofensywy rosyjskiej w 1914 r. W latach 1941-1944 na terenie twierdzy funkcjonował szpital wojskowy oraz komórka niemieckiego oddziału wywiadu wojskowego.
Kanał Mazurski: niedokończony, miał utworzyć drogę wodną i połączyć Wielkie Jeziora Mazurskie przez rzekę Łynę i Pregołę z Bałtykiem. Całkowita długość kanału od j. Mamry do rzeki Pregoły wynosi 51,5 km, z czego na terenie Polski 22 km. Różnicę poziomu wód 111,2 m między j. Mamry a rzeką Pregołą miało pokonać 10 śluz komorowych i 2 jazy o ręcznym napędzie mechanizmów. Na terenie Polski znajduje się 5 śluz.
Mamerki: duży kompleks bunkrów z II wojny światowej położony w lesie na północno-zachodnim brzegu j. Mamry, była kwatera główna Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH). Wybudowano tu 200 różnego rodzaju obiektów, w tym 2 schrony przeciwlotnicze, 34 obiekty żelbetonowe, murowane i drewniane baraki. Kwaterę ochraniał batalion wartowniczy Wehrmachtu.
Sztynort - Pałac rodu Lehndorff: jednego z potężniejszych rodów hrabiowskich w Prusach Wschodnich. Sztynort był związany z tym rodem od XV wieku do 1945 w. Podczas działań wojennych w 1945 r Sztynort nie uległ zniszczeniu, do początku 1947 r była tu kwatera wojsk sowieckich, punkt zborny zwożonego z bliższych i dalszych okolic mienia, przeznaczonego do wywiezienia na wschód. Po odejściu wojska resztki dawnego wyposażenia pałacu zostały zabezpieczone przez olsztyńskie muzeum.