Błękitny Piotruś > Materiały szkoleniowe > Budowa jachtów żaglowych - podstawy
Budowa jachtów żaglowych – podstawy
Jacht – podstawowe pojęcia
Jacht – jednostka pływająca, służąca do celów sportowych i turystycznych.
Niektórzy mawiają, że każdy jacht jest taki sam: z przodu jest dziób, z tyłu – rufa, burta lewa i prawa oraz żagle. Niezależnie od tego czy jesteś na żaglówce śródlądowej, czy na wielkim żaglowcu – to jest niezmienne.
Rysunek 2: Podstawowe części jachtu [źródło: http://www.zeglarz-jachtowy.pl/page/file.php?id=471]
Pomiędzy dziobem a rufą na środku jachtu znajduje się śródokręcie. Bliżej dziobu – pokład dziobowy (fordek); bliżej rufy mamy kokpit, a jeśli rufa jest zabudowana – także pokład rufowy (achterdek). Spód kadłuba nazywamy dnem, a zaokrąglenie kadłuba w miejscu, w którym dno przechodzi w burtę – obłem.
Rysunek 3: Podstawowe elementy budowy jachtu [źródło: http://www.zeglarz-jachtowy.pl/page/file.php?id=471]
Kadłub jachtu
Kształty dna mogą być różne – poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje dna jachtu:
Okrągłodenny
Płaskodenny
Skośnodenny - Sharpie
skośnodenny - Skipiak
Ze względu na konstrukcję i przeznaczenie dzielimy jachty na mieczowe, balastowe i balastowomieczowe:
Balast jest to obciążenie kadłuba przymocowane do dna jednostki (dokładniej stępki; patrz poniżej) i może być integralną częścią kadłuba przechodzącą wzdłuż całego dna (falszkil) lub tylko jego części (finkil), bądź zamontowany na końcu płaskiej płetwy w formie opływowej bryły (bulbkil). Kształty balastów ewoluowały wraz z rosnącą wiedzą na temat hydrodynamiki kadłuba:
Miecz natomiast jest to ruchoma płetwa wysuwana z dna jachtu ze skrzynki mieczowej, której zadaniem (podobnie jak balastu) jest zwiększanie oporu bocznego kadłuba. Jachty mieczowe mogą mieć z kolei miecz obrotowy bądź szybrowy. Miecz obrotowy jest najczęściej spotykanym rodzajem miecza w jednostkach turystycznych. Miecz szybrowy jest używany w jachtach regatowych z uwagi na to, że stawia mniejsze opory w wodzie.
Rysunek 4: Miecz szybowy
Ryzunek 5: Miecz obrotowy