Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Budowa kadłuba drewnianego
Budowa kadłuba drewnianego
Jak zbudowany jest sam kadłub? Aby odpowiedzieć na to pytanie, posłużymy się szkieletem kadłuba drewnianego:
Rysunek 6: Szkielet kadłuba jachtu drewnianego [Kolaszewski]
Tak jak pod budowlę wmurowuje się kamień węgielny, tak podstawową częścią konstrukcyjną jachtu jest stępka (kil). Nad nią znajduje się nadstępka. W części dziobowej stępka łączy się z belką pionową lub pochyłą zwaną dziobnicą (stewą dziobową). W części rufowej – z tylnicą (stewą rufową) lub pawężą. Podporą pod poszycie stanowią wręgi (żebra) oraz wzdłużniki. Elementy na których leży płaszczyzna pokładu i półpokładów to odpowiednio pokładniki i półpokładniki. Elementy usztywniające konstrukcję to: denniki, kątnice, węzłówki.
Rysunek 7: Budowa kadłuba drewnianego jachtu balastowego
W konstrukcji morskich jachtów balastowych często można spotkać falszburtę – wyniesiona ponad pokład część burty – w której mogą znajdować się szpigaty (otwory umożliwiające spływanie wody za burtę). Przy falszburcie znajdują się waterwajsy – rowki odpływowe; wgłębienie wzdłuż falszburty. Falszburta może przyjmować niekiedy formę listwy obramowującej pokład – na małym jachcie. Na jachtach laminatowych mianem falszburty nazywa się zrębnicę kokpitu (podwyższenia, o które opieramy się siedząc w kokpicie)
Klepki poszycia burt (planki) mogą być ułożone w różny sposób: karawelowe (na styk), na zakładkę, słomkowe. Spotykane są również poszycia diagonalne (wielowarstwowe) oraz sklejkowe. Obecnie jednak tworzywem, z którego najczęściej buduje się jachty jest laminat (rodzaj kompozytu z tworzywa sztucznego) i takie jachty mają poszycie laminatowe. Ale (uwaga!) takie jachty pozbawione są omawianego wyżej szkieletu. Ponad to, nadal jednak bardzo wiele jachtów morskich to konstrukcje ze stali.