Błękitny Piotruś> Materiały szkoleniowe> Omasztowanie
Omasztowanie
Każda jednostka żaglowa ma również maszt (lub maszty). Jest to podstawowy element omasztowania (do tego wrócimy), czyli ten wysoki „słup” (rura) na jachcie, na którym stawia się żagle. Do postawienia niektórych żagli potrzebujemy kolejnej rury – bomu. Bom jest również elementem omasztowania (drzewcem), który najczęściej połączony jest z masztem w sposób ruchomy (przegubowy).
Rysunek 8. Budowa masztu [Źródło „Żeglarz i sternik jachtowy”, Kolaszewski, Świdwiński]
Kolumna – najniższa część masztu (od pięty do salingów).
Stenga – odcinek powyżej salingu.
Top – wierzchołek masztu.
Pięta – zakończenie masztu.
Jeśli maszt przechodzi przez otwór w pokładzie (opętnik), to pięta znajduje się w gnieździe masztu.
Jeśli maszt można składać, to pięta zamocowana jest w cęgach (lub tzw. stopie masztu, rys. poniżej)
Salingi – rozpórki usztywniające maszt; rozpierają wanty, zwiększając kąt między liną a masztem.
Omasztowanie
Podstawowa część osprzętu żaglowego, inaczej: drzewca (dawniej wykonywane z drewna)
stałe:
- maszty
- bukszpryt
- wystrzał
ruchome:
- bomy
- gafle
- spinakerbomy
- reje
- rejki
Rysunek 9. Omasztowanie ruchome. [Źródło „Żeglarz i sternik jachtowy”, Kolaszewski, Świdwiński]